W dniach 24–26 września w Centrum Polonicum (ul. Kościuszki 1) w Słubicach odbywa się polsko-niemiecka konferencja „Obraz sąsiada w polskich i niemieckich podręcznikach do historii – 1918–1990”.
Program:
24 września 2008 r. (środa)
- godz. 8.30-13.30
– Zwiedzanie miejsc historycznych
Miejsce pamięci KZ Sonnenburg w Słońsku (Błażej Kaczmarek)
Miejsce pamięci ofiar państwowego aparatu przemocy Frankfurt nad Odrą. (dr A. Janowitz, L. Siellaf, BStU) - od godz. 14.30
– Czy możemy wspólnie prezentować historię? Projekt niemiecko-francuskiego podręcznika do historii „Geschichte-Histoire” (dr Ilas Körner-Wellershaus – Klett Verlag)
– Czy możemy wspólnie prezentować historię? Niemiecko-polski projekt „Rozumieć historię – kształtować przyszłość”. (Kinga Hartmann – Sächs. Bildungsagentur)
– Stosunki polsko-niemieckie jako wyzwanie, jako problem edukacji szkolnej. (prof. dr Robert Traba – PAN Berlin)
– Polska historia a stosunki polsko-niemieckie. (Manfred Mack – DPI)
– Otwarcie wystawy „Porozumienie w sprawie historii? Prace polsko-niemieckiej komisji podręcznikowej”.(Thomas Strobel - GEI)
25 września 2008 r. (czwartek)
- godz. 9.00
– Obraz Niemiec w podstawie programowej gimnazjów i liceów w Polsce. (Agnieszka Jaczyńska – IPN Lublin)
– Obraz Polski w podstawie programowej gimnazjów i liceów
– Warsztaty – praca w grupach roboczych:
1. Wysiedlenia i migracje 1919–1970
(Krzysztof Styczyński – Manfred Mack)
2. Okupacja i eksterminacja.
(Artur Ossowski – Wolfram Meyer zu Upptrup)
3. „Jesień Narodów”
(K. Sachnowska – Thomas Strobel)
4. Problem granic polsko- niemieckich 1918–1990
(E. Betiuk – dr Christian Pletzing) - wieczór
Teatr Frankfurt – Drama z udziałem młodzieży z Frankfurtu na podstawie „Chika-eine Hundin im Getto” (Batschewa Dagan)
26 września (piątek)
- godz. 9.00 – 12.30
– Kontynuacja pracy w grupach warsztatowych - godz. 14.00
– Prezentacja wyników prac grup warsztatowych. Jakie informacje powinien zawierać wspólny podręcznik do historii? (dr Rafał Wnuk, IPN Lublin)
– Dyskusja: Projekt polsko-niemieckiego podręcznika do historii. Czy różnice mogą służyć zrozumieniu? (prof. dr hab. D. Rydel, UJ, dr Wolfram Meyer zu Upptrup, A. Jaczyńska)