W dodatku:
- dr Karol Nawrocki, prezes Instytutu Pamięci Narodowej – Historia mówi przez pokolenia
Ich pradziadkowie przeżyli II wojnę światową, dziadkowe – smutne lata Polski „ludowej”. Dzisiejsi uczniowie dotykają historii w dużej mierze w rzeczywistości wirtualnej. Edukacja nie może tego ignorować - dr Karolina Trzeskowska-Kubasik, Biuro Badań Historycznych IPN (Centrala) – Ośrodki masowej śmierci Działalność domu dla niemowląt i starców im św. Józefa w Wąsoszu w latach 1943–1945
Warunki panujące w zakładzie dla dzieci w Wąsoszu były dramatyczne. Dzieci przebywały w dwóch nieogrzewanych pomieszczeniach na parterze i pierwszym piętrze. Pozbawiono je opieki i pomocy lekarskiej. Personel zakładu nagminnie stosował przemoc. Śmiertelność w placówce była niezwykle wysoka - dr hab. Cecylia Kuta, Biuro Badań Historycznych IPN w Krakowie – Wzniosłe idee przyćmione konfliktami
Narodziny Solidarności były przełomowym momentem w najnowszej historii Polski. W Stoczni Gdańskiej 14 sierpnia 1980 r. wybuchł strajk, który odcisnął trwałe piętno na losach Polski icałej Europy Środkowej. W jego konsekwencji doszło do uwolnienia energii społecznej, co zaowocowało powstaniem Solidarności - dr Konrad Graczyk, Biuro Badań Historycznych IPN (Centrala) – O reparacjach w nowoczesnym wydaniu
Zagadnienie reparacji wojennych w XX w. może budzić zainteresowanie nie tylko polityków, publicystów, lecz także naukowców. Myśląc o naukowcach, zapewne w pierwszej kolejności przychodzi do głowy wertujący stare dokumenty historyk w okularach albo prawnik powołujący się na przepisy międzynarodowych traktatów. W dyskursie dotyczącym reparacji zabierają jednak głos również badacze spoza tych dwóch dyscyplin