Nawigacja

Podkarpacki Kongres Pamięci Narodowej

Strefa Nowych Technologii IPN na Podkarpackim Kongresie Pamięci Narodowej, Jasionka k. Rzeszowa, 4–5 października 2023, G2A Arena w Jasionce k. Rzeszowa

W czasie Podkarpackiego Kongresu Pamięci Narodowej (4–5 października 2023 r.) IPN zaprezentuje wyjątkowe projekty edukacyjne stworzone z wykorzystaniem najnowszych technologii. Nie zabraknie dobrze znanej, cieszącej się dużą popularnością „Gry Szyfrów”, wzbogaconej o walor edukacyjny wersji gry "Warsaw Rising - Miasto Bohaterów", immersyjnej etiudy filmowej o losach rodziny Ulmów w wirtualnej rzeczywistości (VR) - „Świadectwo poMOCY", projektu „Cyfrowi Bohaterowie” czy aplikacji „Szybowcowa ’87”. W Jasionce k. Rzeszowa razem zobaczymy, że historia mówi przez pokolenia.

Podkarpacki Kongres Pamięci Narodowej to wydarzenie, które z jednej strony podsumowuje ponad dwudziestoletni dorobek IPN, a z drugiej strony prezentuje historyczną ofertę edukacyjną w zupełnie nowej formule.

  • Najnowszym projektem Biura Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej jest  immersyjna etiuda filmowa w wirtualnej rzeczywistości (VR) opowiadająca o losach rodziny Ulmów - „Świadectwo poMOCY", której premiera odbyła się 9 września 2023 roku, w przededniu beatyfikacji rodziny Ulmów. Etiuda została zrealizowana na podstawie materiałów znajdujących się w zasobie Archiwum IPN, w tym fotografii z albumu Mateusza Szpytmy „Sprawiedliwi i ich świat. Markowa w fotografii Józefa Ulmy”. Projekt jest już dostępny bezpłatnie na STEAM.

Świadectwo poMOCY: immersyjna etiuda filmowa o losach rodzimy Ulmów [TRAILER]

Świadectwo poMOCY: immersyjna etiuda – trailer [English Subtitles]

  •  „WARSAW RISING – MIASTO BOHATERÓW” to taktyczna gra z elementami RPG oparta o ponadczasowy, komiksowy styl podkreślający grozę wydarzeń z 1944 roku. Całość wiernie odwzorowuje  realia historycznie. Komercyjna premiera gry odbyła się w 2019 roku. Instytut Pamięci Narodowej zawarł umowę licencyjną z wydawcą gry dostrzegając jej potencjał edukacyjny. W rozbudowanej wersji projektu gracz ma szansę zapoznać się z 10 nowymi grywalnymi misjami opartymi na wydarzeniach z Powstania Warszawskiego. Ponadto, w ramach rozgrywki pojawiają się  dodatkowe postaci, archiwalne fotografie, dokumenty i plakaty związane z Powstaniem.  Grę wyróżniają detale  strojów, mundurów, elementów wyposażenia, broni i pojazdów.  Bogatsza ścieżka dźwiękowa i narracyjna  pozwalają jeszcze bardziej zanurzyć się w świecie gry.  Co ważne komendy głosowe postaci w ich ojczystych językach są̨ zgodne z historycznymi pierwowzorami. W odświeżonej wersji „WARSAW” – „WARSAW RISING – MIASTO BOHATERÓW” zmienił się sposób prezentowania fabuły dzięki czemu jest ona jeszcze bardziej realistyczna. Gra uzupełniona została również o pełne kalendarium przedstawiające kluczowe wydarzenia dzień po dniu.  Pejzaż Warszawy zmienia się̨ wraz z upływem czasu, w grze odzwierciedlona jest skala zniszczenia miasta w kolejnych fazach walk. Gra dostępna jest bezpłatnie na koncie STEAM Instytutu Pamięci Narodowej. Zachęcamy również do wypełnienia quizu stanowiącego dopełnienie gry "Warsaw Rising - Miasto Bohaterów" dostępnego na stronie internetowej Biura Nowych Technologii IPN. Z myślą o nauczycielach przygotowano zgodne z podstawą programową specjalne materiały dydaktyczne, w tym scenariusze lekcji wykorzystujące projekt „WARSAW RISING – MIASTO BOHATERÓW”.

WARSAW RISING – miasto bohaterów [TRAILER]

  • Gra szyfrów” przenosi graczy do 1920 roku. Od prawie dwóch lat trwa wojna polsko-bolszewicka. Toczy się walka o Korosteń – kluczowy węzeł kolejowy oraz bazę techniczno-zaopatrzeniową…zadaniem gracza jest złamanie bolszewickich szyfrów, zapewnienie łączności radiowej oraz neutralizacja budzących postrach pancernych pociągów. Wszystkie przestrzenie powstały na bazie materiałów źródłowych, misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie.

Projekt od 2022 r. jest częścią programu ,,Gry w edukacji” MEiN, oznacza to, że znajduje się na liście treści rekomendowanych w nauczaniu historii. W roku szkolnym 2023/24 gra znalazła się na liście uzupełniających lektur szkolnych w zakresie historii oraz języka polskiego dla liceum ogólnokształcącego i technikum.  Gra dostępna jest bezpłatnie na PC, urządzenia mobilne i gogle VR

Projekt w 2023 roku w internetowym plebiscycie Muzeum Historii Polski został wybrany Wydarzeniem Historycznym Roku 2022 r.

GRA SZYFRÓW: projekt gamingowy IPN [TRAILER]

GAMEPLAY – Gra Szyfrów

  •  „Cyfrowi Bohaterowie” to projekt, który powstał przy użyciu technologii digital human, polega na przenoszeniu rzeczywistych osób do świata wirtualnego. Dzięki systemowi złożonemu z ponad czterdziestu precyzyjnych kamer połączonych ze skomplikowanymi algorytmami, zeskanowano ruch twarzy bohaterów, a następnie stworzono na tej podstawie w sposób automatyczny, modele cyfrowe zeskanowanych osób, w pełni oddające ich unikatowe cechy.
  • Aplikacja „Szybowcowa ’87” działająca w technologii VR przenosi użytkownika do tajnej drukarni „Solidarności Walczącej”, który ma okazję zapoznać się z autentycznymi materiałami poligraficznymi, wytworzonymi przez „SW”, przeniesionymi do świata cyfrowego na podstawie oryginałów dokumentów, znajdujących się w zbiorach Instytutu Pamięci Narodowej. Szybowcowa ’87 jest dostępna za darmo na platformie STEAM.
  • Podkarpacki Kongres Pamięci Narodowej będzie także doskonałą okazją do poznania serii podcastów o immersyjnej edukacji. Podcast „Najnowsza historia, najnowsze technologie” powstał przede wszystkim jako wsparcie dla edukatorów, którzy chcieliby rozpocząć lub kontynuować wprowadzanie metod nauczania i projektów opartych na nowych technologiach do swoich zajęć lekcyjnych.
  • W Strefie Nowych Technologii IPN nie zabraknie materiałów dla edukatorów. Nauczyciele będą mogli zapoznać się z materiałami edukacyjnymi przygotowanymi na bazie opisanych wyżej projektów oraz quizami, dzięki którym sprawdzą zdobytą przez graczy wiedzę.

Materiały tworzone przez Biuro Nowych Technologii IPN są dostępne na urządzeniach mobilnych, PC, a także w wirtualnej  rzeczywistości (VR).

Słowa prezesa IPN dr Karola Nawrockiego: ”Historia musi odczytywać znaki czasu. Znakiem czasu są nowe technologie, które skłaniają nas do poszukiwania nowych ścieżek dotarcia z historycznym przekazem do młodego pokolenia” wypowiedziane w odniesieniu do misji Biura Nowych Technologii IPN zmaterializują się w czasie Podkarpackiego Kongresu Pamięci Narodowej, który odbędzie się w dniach 4–5 października 2023 roku w Jasionce k. Rzeszowa na G2A Arena Centrum Wystawienniczo-Kongresowe Województwa Podkarpackiego.

Te i wiele innych wydarzeń, edukacyjnych oraz naukowych, filmy historyczne, strefa upamiętniania i strefa poszukiwań, strefa archiwum IPN prezentująca projekt Archiwum Pełne Pamięci, wystawy multimedialne, gale i koncert, turniej gier historycznych, strefa dla najmłodszych w czasie Podkarpackiego Kongresu Pamięci Narodowej w G2A Arena w Jasionce koło Rzeszowa 4 i 5 października 2023 r.Szczegółowy plan wydarzenia: https://kongrespamiecinarodowej.pl/

► Przyjdź na Podkarpacki Kongres Pamięci Narodowej i zarejestruj się już dziś.

Obejrzyj spot promujący Kongres Pamięci Narodowej

► https://kongrespamiecinarodowej.pl/

► Wstęp wolny po wcześniejszej rejestracji. Zapraszamy!

https://storage.ipn-konferencje.pl/public/ipn-konferencje.pl/event/2/image/e9b7f224-f00f-4fa8-9a7a-181c543eaf19/patronat_honorowy_4.jpg

Organizator

https://storage.ipn-konferencje.pl/public/ipn-konferencje.pl/event/23/image/9e85a6ec-3d55-4853-b3eb-1961ec71658f/003%20LOGO%20RZESZ%C3%93W%20IPN%20na%20t%C5%82a%20JASNE.png

Kontakt dla mediów:

Oddział IPN w Rzeszowie
Katarzyna Gajda-Bator
kom. 602 712 537, tel. (17) 860 60 12 
katarzyna.gajda-bator@ipn.gov.pl

 

Rzecznik Prasowy IPN – Dyrektor Biura:
dr Rafał Leśkiewicz
tel. 602 322 362
rzecznik@ipn.gov.pl

do góry