Nawigacja

Komunikaty

Echa Katynia – by historia się nie powtórzyła. Podsumowanie 3. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego o Totalitaryzmach organizowanego przez IPN

Paweł Błażewicz
Data publikacji 13.04.2022

Ostatnie tygodnie udowodniły nam, że temat totalitaryzmu jest wciąż aktualny. Nie dotyczy on tylko czasów historycznych, ale i teraźniejszości. Przegląd filmowy „Echa Katynia” został powołany do życia jeszcze w Biurze Edukacji Publicznej IPN, aby upamiętnić ofiary zbrodni katyńskiej i stworzyć przestrzeń do dyskusji na temat totalitaryzmu. Od trzech lat Biuro Edukacji Narodowej IPN pogłębiło tę formułę i przekształciło w festiwal. Na 3. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym o Totalitaryzmach „Echa Katynia” zaprezentowano 23 filmy, obejrzało je online 5500 widzów, odbyły się również warsztaty, Pitching Forum oraz 6 debat. Na stronie Festiwalu totalitaryzmy.pl zarejestrowano 133 500 unikalnych wejść. Dużą popularnością cieszyły się filmy ukraińskie.

Nagrodę za I miejsce w konkursie filmów pełnometrażowych otrzymał gruziński reżyser Zaza Buadze za film pod tytułem Matka Apostołów. Jury nagrodziło reżysera za ukazanie w przejmujący sposób, że każda wojna rozgrywa się nie tylko na polach bitew, zaś jej ofiarami są nie tylko walczący żołnierze, ale także ich najbliżsi.

W konkursie filmów krótko- i średniometrażowych nagrodę za I miejsce otrzymał film pod tytułem Marika… nie bój się greckiego reżysera Matthaiosa Frantzeskakisa. Obraz otrzymał nagrodę za przedstawienie niezwykłej relacji kobiety, w której życiu, jak w soczewce, skupiło się okrucieństwo totalitarnego systemu narodowosocjalistycznych Niemiec. Ten film to dowód na to, jak ważne jest dokumentowanie wspomnień świadków historii, będących przestrogą dla kolejnych pokoleń.

Nagrodę publiczności otrzymał polski film pod tytułem: Dzieci Maharadży. Fajna ferajna w Indiach w reżyserii Tomasza Stankiewicza.

Na Festiwalu jest również przyznawana Nagroda im. Janusza Kurtyki za ukazanie niestrudzonej chęci zachowania własnej godności i człowieczeństwa w obliczu szalejącego totalitaryzmu. W tym roku zwyciężył ukraińsko-litewski film pod tytułem Ziemia jest niebieska jak pomarańcza (The Earth Is Blue as an Orange) ukraińskiej reżyser Iryny Tsilyk.

Rosnąca z roku na rok popularność Festiwalu oraz aktualność tematyki świadczą o ważnej misji, jaką pełni on w kulturze. Wydarzenie to jednak nie tylko filmy. Po raz pierwszy w historii festiwalu odbył się również Pitching Forum, do którego zakwalifikowało się 9 projektów filmowych. Laureatami, z którymi IPN będzie współpracował przy realizacji ich filmów, są Jarosław Mańka z projektem filmowym Katyń. Pierwszy świadek oraz Michała Torza, który zaproponował realizację filmu Stanisław Helski. Rolnik niepokorny.

Podczas Festiwalu zorganizowano też warsztaty: zarówno dla filmowców, jak i dla początkujących twórców. Odbyło się również sześć debat, które można obejrzeć na kanale IPNtv w serwisie YouTube.

Józef Mackiewicz – świadek totalitaryzmów

Czy Rosja pamięta o Gułagu?

Kino w służbie rosyjskiego totalitaryzmu

Prześladowania: Religia w systemach totalitarnych

Jak zrobić film historyczny na światowym poziomie?

Dzieci: ofiary totalitaryzmu

Nagrania z podsumowaniem Festiwalu przez prezesa IPN dr. Karola Nawrockiego:

 

do góry