Nawigacja

Aktualności

Spotkania z Polonią i warsztaty dla nauczycieli na „Przystanku Historia” w Ameryce

  • Spotkanie edukacyjne „Przystanek Historia” w USA Spotkanie edukacyjne „Przystanek Historia” w USA
  • Spotkanie edukacyjne „Przystanek Historia” w Instytucie Józefa Piłsudskiego Spotkanie edukacyjne „Przystanek Historia” w Instytucie Józefa Piłsudskiego
  • Spotkanie edukacyjne „Przystanek Historia” w Instytucie Józefa Piłsudskiego Spotkanie edukacyjne „Przystanek Historia” w Instytucie Józefa Piłsudskiego
  • W Instytucie Józefa Piłsudskiego: Mariusz Żuławnik W Instytucie Józefa Piłsudskiego: Mariusz Żuławnik
  • Spotkanie edukacyjne „Przystanek Historia” w Instytucie Józefa Piłsudskiego: Jacek Ryżko Spotkanie edukacyjne „Przystanek Historia” w Instytucie Józefa Piłsudskiego: Jacek Ryżko
  • Spotkanie edukacyjne „Przystanek Historia” w Clark: Karol Madaj Spotkanie edukacyjne „Przystanek Historia” w Clark: Karol Madaj
  • Spotkanie edukacyjne „Przystanek Historia” w Instytucie Józefa Piłsudskiego: Sergiusz Kazimierczuk Spotkanie edukacyjne „Przystanek Historia” w Instytucie Józefa Piłsudskiego: Sergiusz Kazimierczuk
  • Spotkanie z Polonią w Clark Spotkanie z Polonią w Clark
  • Warsztaty dla nauczycieli w Clark Warsztaty dla nauczycieli w Clark
  • Warsztaty dla nauczycieli w Clark Warsztaty dla nauczycieli w Clark
  • Warsztaty dla nauczycieli w Clark Warsztaty dla nauczycieli w Clark
  • Warsztaty dla nauczycieli w Clark Warsztaty dla nauczycieli w Clark
  • Warsztaty dla nauczycieli w Clark Warsztaty dla nauczycieli w Clark
  • Warsztaty dla nauczycieli w Clark Warsztaty dla nauczycieli w Clark
  • Warsztaty dla nauczycieli w Clark Warsztaty dla nauczycieli w Clark
  • Warsztaty dla nauczycieli w Clark Warsztaty dla nauczycieli w Clark

7 czerwca 2017 r. w Konsulacie Generalnym Rzeczypospolitej Polskiej został uroczyście otwarty „Przystanek Historia” w Nowym Jorku. Archiwiści i edukatorzy z Instytutu Pamięci Narodowej rozpoczęli cykl spotkań z Polonią oraz warsztatów dla nauczycieli​. Spotkania odbyły się w kilku ośrodkach polonijnych w Stanach Zjednoczonych: w Polskiej Fundacji Kulturalnej w Clark (9 czerwca, warsztaty dla nauczycieli 10 czerwca), w Diecezjalnym Sanktuarium św. Jana Pawła II w Passaic (10 i 11 czerwca), w kościele  św. Stanisława Biskupa i Męczennika w NY (11 czerwca) oraz w Instytucie Piłsudskiego (11 czerwca)

Głównym tematem pierwszego „Przystanku Historia” była operacja polska NKWD 1937–1938. Sergiusz Kazimierczuk (edukator z Biura Edukacji Narodowej IPN) przybliżył słuchaczom genezę oraz kontekst polityczny operacji wymierzonej w mniejszość polską zamieszkującą ZSRS. Swój wykład zilustrował materiałami multimedialnymi: dziewięćdziesięciosekundowym komentarzem historyka prof. Nikołaja Iwanowa oraz prezentacją multimedialną. Uzupełnieniem tego wystąpienia był wykład dr. Mariusza Żuławnika (zastępcy dyrektora Archiwum IPN), który zaprezentował i omówił dokumenty dotyczące operacji polskiej, znajdujące się zasobach IPN. Na zakończenie tej części spotkania został pokazany zapis wypowiedzi Marceli Reznikowej, która po aresztowaniu i rozstrzelaniu ojca w 1937 r., wraz z matką znalazła się w Tadżyckiej SRS, w mieście Aszt. Materiał został nagrany przez rosyjski „Memoriał”.

W kolejnej części spotkań z Polonią prezentowane były dwa projekty Archiwum IPN. Jacek Ryżko opowiadał o poszukiwaniu informacji o losach Polaków w ramach Centrum Informacji o Ofiarach II Wojny Światowej. Na kilku przykładach pokazał, iż mimo upływu lat bliscy ofiar wojny nadal szukają o nich informacji i często, dzięki projektowi IPN, możliwe jest ich odnalezienie. Do przekazywania dokumentów, fotografii oraz artefaktów do zasobu archiwum zachęcał dr Mariusz Żuławnik – przedstawiając nowy projekt „Archiwum Pełne Pamięci”. „Mamy już pierwsze sygnały – opowiada – że kilka osób uczestniczących w naszych warsztatach zgłosiło się do Archiwum IPN w Warszawie z chęcią przekazania cennych rodzinnych pamiątek”.  

Inny przebieg miały warsztaty dla nauczycieli, na co dzień uczących w polskich szkołach. Karol Madaj przeprowadził aktywizujące zajęcia pt. „Edukacja historyczna na planszy”, podczas których w sposób praktyczny pokazał nauczycielom, jak wykorzystywać podczas lekcji przygotowane przez IPN gry edukacyjne. Rafał Pękała przedstawił projekt nagrywania relacji świadków historii oraz projekty multimedialne Biura Edukacji Narodowej. Były to, jak podkreślali uczestnicy, bardzo cenne i inspirujące zajęcia.

Od pracowników pionu archiwalnego (Jacek Ryżko, Mariusz Żuławnik) nauczyciele dowiedzieli się podczas warsztatów, jak wykorzystywać dokument archiwalny w pracy dydaktycznej nauczyciela polskiego w USA, przedstawili charakterystykę zasobu archiwalnego IPN oraz omówili portale internetowe – poświęcone sfałszowanym wyborom w 1947 oraz III pielgrzymce Jana Pawła II do Polski w 1987 roku.

 

do góry