Celem cyklu jest wymiana informacji i doświadczeń na temat możliwości wykorzystania źródeł archiwalnych w praktyce szkolnej oraz popularyzacja działań edukacyjnych archiwów.
Przewodnim tematem tegorocznego spotkania będzie: „Życie codzienne w dokumencie, historiografii i dydaktyce od średniowiecza do końca XX w.”
Podczas obrad omawiać będziemy zagadnienia:
- źródła archiwalne dotyczące życia codziennego i możliwości ich praktycznego wykorzystania na lekcjach, warsztatach, zajęciach pozalekcyjnych;
- edukacyjny potencjał projektów opartych na źródłach poświęconych różnym aspektom życia codziennego – przykłady dobrych praktyk;
- obraz codzienności w świetle źródeł archiwalnych;
- gra jako metoda dydaktyczna.
Konferencja odbywać się będzie w Warszawie w dniach 24–25 września 2024 r., w siedzibie Wydziału Historii Uniwersytetu Warszawskiego (ul. Krakowskie Przedmieście 26/28) oraz w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli (ul. Świętojerska 9). Podobnie jak w latach poprzednich będzie istniała możliwość uczestnictwa w obradach online za pośrednictwem platformy Google Meet/Microsoft Teams.
Zapraszamy historyków, archiwistów, nauczycieli, edukatorów, muzealników, bibliotekarzy i wszystkich zainteresowanych tematyką konferencji.
Zgłoszenia referatów prosimy nadsyłać na załączonym formularzu do 30 czerwca 2024 r. Na zgłoszenia udziału w konferencji bez referatu czekamy do 1 września 2024 r.
Zgłoszenia prosimy przesyłać na adresy: edukacja@warszawa.ap.gov.pl i magdalena.molczanowska@ipn.gov.pl.
* * *
Cykl „Educare necesse est...” to realizowany od 2016 r. wspólny projekt Archiwum IPN, Archiwum Państwowego w Warszawie, Wydziału Historii Uniwersytetu Warszawskiego, Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych oraz (od 2019 r.) Archiwum Głównego Akt Dawnych.
Konferencje mają na celu zapoznanie środowiska nauczycieli i edukatorów z zasobami i edukacyjną ofertą archiwów oraz zachęcenie do jak najszerszego korzystania ze źródeł historycznych w ramach zajęć szkolnych. Spotkania są okazją do zaprezentowania interesujących dokumentów oraz do wymiany doświadczeń w zakresie działań popularyzatorskich i form edukacyjnych realizowanych w archiwach i wykorzystywanych w praktyce szkolnej.
Dotychczas odbyło się sześć sesji:
- „Educare necesse est… – Ale jak i dlaczego?” (Warszawa, 2016 r.),
- „Educare necesse est… – Powrót do źródeł” (Warszawa, 2017 r.),
- „Educare necesse est… – Patriotyzm jako wartość w edukacji publicznej” (Warszawa, 2018 r.),
- „Educare necesse est… – Dziedzictwo pamięci” (Warszawa, 2019 r.),
- „Educare necesse est… – Rzeczpospolita małych ojczyzn” (Warszawa, 2021 r. – online),
- „Educare necesse est… – My wśród obcych, obcy wśród nas od średniowiecza do końca XX w. (Warszawa, 2022 r.),
- „Educare necesse est… – Kobieta w społeczeństwie od średniowiecza do końca XX w. (Warszawa, 2023 r.).
Teksty referatów publikowane są corocznie w wydawnictwie pokonferencyjnym „Educare necesse est…” pod red. dr Violetty Urbaniak (APW).