Nawigacja

Aktualności

Finał III ogólnopolskiego konkursu historycznego „«Nadzieje i rozczarowania…» Społeczeństwo polskie w czasach Gomułki i Gierka. Doświadczenia świadka historii” – Warszawa, 30 marca 2007 r.

W dniu 30 marca 2007 r. w siedzibie Instytutu Pamięci Narodowej (ul. Towarowa 28) odbyło się uroczyste zakończenie konkursu „«Nadzieje i rozczarowania…» Społeczeństwo polskie w czasach Gomułki i Gierka. Doświadczenia świadka historii”, zorganizowanego przez Biuro Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej w roku szkolnym 2006/2007. Wręczenie nagród poprzedziła obrona prac finalistów konkursu przed Zespołami Egzaminacyjnymi Komisji Konkursowej.

Laureaci III ogólnopolskiego konkursu historycznego
„«Nadzieje i rozczarowania...» Społeczeństwo polskie w czasach Gomułki i Gierka. Doświadczenia świadka historii”
w roku szkolnym 2006/2007

Poziom ponadgimnazjalny

1. Kamil Ruszała – I LO w Jaśle, opiekun Stanisława Wietecha (punkty: 133,5)
2. Anna Kasprzycka – I LO w Nowym Targu, opiekun Aneta Borkowska (punkty: 133)
3. Anna Bigaj – I LO w Olkuszu, opiekun Anna Miszczyk (punkty: 127)
4. Justyna Rybińska – I LO im. T. Kościuszki we Włodawie, opiekun Joanna Uryniuk (punkty: 125)
4. Łukasz Szmidt – ZSO Nr 3 w Gliwicach, opiekun Marek Trojan (punkty: 125)
6. Katarzyna Czaplicka – I LO w Stargardzie Gdańskim, opiekun Leszek Kubiak (punkty: 121)
7. Ariel Orzełek – I LO im. T. Kościuszki we Włodawie, opiekun Ewa Połuszańczyk-Oksytiuk (punkty: 118)
8. Katarzyna Baranowska – III LO im. S. Batorego w Chorzowie, opiekun T. Buja, P. Zaczkowski (punkty: 115)
9. Michał Rodak – VI LO w Poznaniu, opiekun Anna Janicka (punkty: 112)
10. Przemysław Dąbrowski – Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2, XIV LO w Szczecinie, opiekun Brygida Hajduk (punkty: 105)

Poziom gimnazjalny

1. Małgorzata Zwolińska – Gimnazjum w Rudawie, opiekun Aldona Danielak (punkty: 134)
2. Marcel Mańka – Gimnazjum w Bukownie, opiekun Mirosława Nadymus (punkty: 132)
3. Michalina Broniecka – Publiczne Gimnazjum w Błaszkach, opiekun Irena Pietkiewicz (punkty: 131,5)
4. Zuzanna Smoczyńska – Gimnazjum Nr 38 w Warszawie, opiekun Małgorzata Król (punkty: 130,5)
5. Adrianna Jankowiak – Gimnazjum w Suchym Lesie, opiekun Wioletta Pilarczyk-Urbaniak (punkty: 128,5)
6. Hubert Wolny – Publiczne Gimnazjum w Krasocinie, opiekun Bogusława Szymiewicz (punkty: 126,5)
7. Łukasz Karsznicki – Gimnazjum nr 2 w Skierniewicach, opiekun Monika Klepaczko-Gorczyca (punkty: 124,5)
8. Edyta Słodkowska – Gimnazjum nr 1 w Opocznie, opiekun Jadwiga Felis (punkty: 121)
9. Kacper Nowak – Publiczne Gimnazjum w Lubyczy Królewskiej, opiekun Zdzisław Pizun (punkty: 120)
10. Małgorzata Matyjanka – Publiczne Gimnazjum w Lubyczy Królewskiej, opiekun Zdzisław Pizun (punkty: 119,5) 

 ***

Lata 1939–1989 są okresem nadal żywym we wspomnieniach świadków historii. Mamy jeszcze możliwość kontaktu z nimi, a często jedynie oni mogą dać świadectwo przeszłości – niedalekiej, ale coraz odleglejszej od doświadczeń młodego pokolenia. Na co dzień stykamy się ze śladami historii, często tej „podręcznikowej”, która dopiero poprzez relacje-wspomnienia oraz obiekty-zabytki staje się bliska i osobista. Jednym ze sposobów poznawania historii jest jej „dotykanie”. Taką m.in. rolę pełnią konkursy historyczne organizowane przez Instytut Pamięci Narodowej.

Tematyką trzeciej edycji ogólnopolskiego konkursu historycznego, ogłoszonego przez BEP IPN w roku szkolnym 2006/2007, było życie codzienne w czasach Gomułki i Gierka (lata 1956–1980) oraz stosunek władz komunistycznych do społeczeństwa. Zaproponowaliśmy uczniom dotarcie do świadków historii lub pozostawionych przez nich świadectw (zdjęć, dokumentów, relacji) i poprzez te źródła opisanie ich losów na tle wydarzeń lat 60. i 70.

30 marca 2007 roku w Warszawie przeprowadzono III, finałowy etap konkursu. Wzięlo w nim udział 64 uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Finaliści zostali wyłonieni w etapie przeprowadzonym przez oddziały IPN. Zadaniem finalisty była obrona przed Komisją Konkursową pracy napisanej w pierwszym, szkolnym etapie konkursu, czyli prezentacja pracy oraz odpowiedź na związane z nią pytania jurorów. Każdy uczeń miał na to 20 minut.
Spośród grona finalistów wyłonionych zostało po 10 laureatów konkursu na każdym z poziomów edukacyjnych: gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym. Najlepsi otrzymali cenne nagrody: laptopy, kamery i aparaty cyfrowe, iPody, odtwarzacze mp3, wydawnictwa multimedialne oraz książki. Wszyscy finaliści zostali nagrodzeni książkami historycznymi. Uhonorowani również zostali nauczyciele opiekunowie uczestników finału konkursu.

 

do góry