International Responses to the IPN’s Educational Publication


The announcement that the historical and educational board game “The Queue” will be launched stirred attention not only at home but also abroad. Media in more than 150 countries wrote about the educational publication of the Institute of National Remembrance.

Within couple of days the information about “The Queue” appeared on several dozen thousands internet websites, radio stations and in press. Such global information services as BBC, CNN, Fox News and Associated Press paid attention to it. The commentators stressed the innovative educational approach applied by means of board game (in the USA the reports about “The Queue” were often entitled “A History Lesson in a Box”). Among English-language comments there were those of teachers who kindly requested to have “The Queue” published in other languages.

“The Queue” Educational and Historical Board Game
Author: Karol Madaj
Cooperation: Aleksandra Sulej
Graphic design: Natalia Baranowska, Marta Malesińska
Scientific consultation and historical introduction: Andrzej Zawistowski, PhD
Reviewer: Małgorzata Mazurek, PhD (Zentrum für Zeithistorische Forschung, Potsdam)


Selected Foreign Language Articles:

2 Chanel Days (Japan):

2 Space (Belgium):

 ABC News (USA): (Croatia):

Alo! (Serbia):

BBC (United Kingdom):

Bloomberg (USA):

Bombahir (Hungary):

Breaking Christian News (USA):

Calgary Herald (Canada):

CBS News (USA):

ChicagoSun Times (USA):

CNN Expansion (USA):

Metro (United Kingdom):

The Market Financial (USA):

CTV News (Canada):

Businessweek (USA):

El Pais (Uruguay):

Extra (Brazil):

Hamburger Adendblatt (Germany):

Okezone (Indonesja):

Diario Digital (Portugal):

Mondo (Serbia):

Kisalfold (Hungary):

Corriere della Sera (Italy):

Daily India (India):

Daily Mail (United Kingdom):

Daily Me (USA):

Daily Telegrach (United Kingdom):

Der Spiegel (Germany):,1518,740587,00.html

Deutsche Welle (Germany):,,14816992,00.html

Ekstrablad (Denmark): Dania:

El Diario de Coahuila (Mexico):

EL Porveni (Mexico):

El Universal (Venezuela)

Elu 24 (Estonia):

Ethailand (Thailand):

Europu Vaktin (Island):

Excite (Japan):

Fire Pigeon (Portugal):

Forbes (USA):'s

Fox News (USA)

Frontierenews (Italy):

Funbox (Croatia):

Gazzetta di Parma (Italy):

Gree (Japan):

Huffington Post (USA):

Il Nuovo (Italy):

In Stera (Greece):

News Beast (Greece):

Jeux sur un Plateau (France):

Kanał 2 (Estonia):

La Tribunede Geneve (Switzerland):

Leader Post (Canada):

Los AngelesTimes (USA):,0,7599254.story

Melibee (USA):

The Best (Greece):

Merit Times (Taiwan):


My San Antonio (USA):

Narini (Japan):

Nasha (Latvia, Russian language portal):

Naslovi (Serbia):

National Public Radio (USA):

New Post (Greece):

iNews (Greece):

News Observer (USA): (Australia):

Nieuwsblad (Belgium)

Oriental Daily (China):

Novinite (Bulgaria):

Austrian Times (Austria);

The Polijam Times (USA):

The Province (Canada):

The Gazzete (Canada):

Dalje (Croatia):

The Edmonton Journal (Canada):

Times Colonist (Canada):

Paper Blog (France):

Prawda (Russia):

Publika (Moldova):

Publimetro (Chile)!lr80iaMtUldg0Y1C5FbkXw/

Queedit (Austria):

Radio Numbero One (Italy):

Radio Srebrenik (Bosnia and Hercegovina):

Richmind Times-Dispatch (USA):

RTFB (Belgium):

SeatlePi (USA):

Sify News (India):

Slate (France)

SMBC (Japan):

Sportdog (Greece):

Stop (Hungary):

Sutra (Bosnia and Hercegovina):

Taiwan News (Taiwan):

Telemetro (Panama):

Telewizja Antena 3 (Romania):

Telewizja Państwowa (Belarus)

Tempo Internasional (Thailand):,20110123-308268,id.html

Terra (Peru),d9d80b8d74ebd210VgnVCM3000009af154d0RCRD.html

The Age (Australia):

Croatian Times (Croatia):

The Vancouver Sun (Canada):

The Windsor Star(Canada):

Brisbane Times (Australia):

The Australian (Australia):

The Bangkok Post (Thailand):

The Boston Globe (USA):

The Brunei Times (Brunei)

The Globe and Mail (Canada):

The Malaysian News (Malaysia):

The Namibina (Namibia):

The Scotsman (United Kingdom):

The Star (Canada):

The Star Phoenix (Canada):

The Sydney Morning Herald (Australia):

The Washington Post (USA):

The Sun (United Kingdom):

The Times (United Kingdom):

Ukiwired (USA):

Vijesti (Bosnia and Hercegovina):

WA Today (Australia):

Wicked Magazine (USA):

Ziaru de iasi (Romania):

go up